Wednesday 18 January 2012

Santai di Kampung Tuk Wan

Kampung Tuk Wan terletak di Pendang. Inilah tempat saya dibesarkan. Sejak kecil inilah pemandangan yang yang kami tatap saban musim. Hingga kini saya sangat menghargai keindahan panorama alam yang ada di kampung Tuk Wan. (Tuk Wan ialah nama panggilan anak-anak saya terhadap ayah saya).



 

Gambar atas adalah bunga-bunga teratai yang tumbuh menjalar di dalam sungai. Untuk sampai ke rumah Tuk Wan kereta akan menyusur sepanjang tepi sungai yang dalamnya terdapat bunga-bunga teratai yang mekar dan memerah. Sesekali balik kampung Tuk Wan, mata takkan jemu menikmati keindahan teratai merah di sepanjang sungai. Subhanallah indahnya kampung Tuk Wan!

Kebanyakan penduduk di kampung Tuk Wan megerjakan sawah bendang. Ada sebahagian kecil kerja dengan kerajaan dan menjadi penoreh.


Ini adalah gambar pemandangan waktu senja di kampung Tuk Wan. Sawah sudah dibajak dan pesawah sedang bersiap sedia menabur benih padi di dalam sawah.



Gambar padi sedang hampir menguning. Sepanjang pokok padi membesar dan berbuah, pesawah akan memastikan sawah mereka tidak dirosakkan oleh makhluk perosak, seperti tikus, siput gondang, dan serangga perosak. Waktu ini terdapat banyak burung-burung yang dagingnya lazat boleh ditangkap dengan menggunakan kemahiran tertentu.

Pada waktu ini juga banyak terdapat berbagai jenis ikan di dalam sawah. Kami selalu memancing di sawah pada musim ini. Ikan-ikan yang biasanya kami selalu dapat adalah seperti ikan puyu, haruan dan keli. Bestnya memancing, letak je kail terus dapat, letak je dapat...:()

Sewaktu kami kecil, musim padi hampir menguning inilah emak dan jiran-jiran membuat emping beramai-ramai di waktu malam. Suasananya macam pesta. Ada yang menggoreng padi, ada yang menumbuk emping dan ada yang memisahkan emping yang sudah ditumbuk dengan hampasnya. Tradisi seperti ini mengeratkan hubungan sesama jiran. Ia adalah nostalgia lama yang sekarang sudah tidak dilakukan lagi.


Kawan saya kata, ia seperti gambar sebuah lukisan. Gambar ini diambil dengan menggunakan kamera telefon bimbit saya. Menatap gambar ini, ia menggamit kenangan lampau tentang kehidupan di kampung yang adakala ingatannya berbalam-balam.

Akhir sekali, sudilah membaca bait-bait puisi yang berlatarkan kampung Tuk Wan. Ia sebagai mendalami dasar hati pesawah yang sekian hari yang dilaluinya dibakar panas matahari demi mencari sesuap nasi.


No comments:

Post a Comment